Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Počátkem září letošního roku přinesly světové agentury informaci o smrti francouzského dokumentaristy španělského původu Christiana Povedy. Zpráva, jež byla sice šokující, nikoliv však bohužel překvapivá. Jedním ze svědectví, která nám zanechal Poveda o místě, jenž si tolik oblíbil a které již důvěrně znal, je i dokumentární snímek „La Vida Loca“. Snímek syrový a autentický. Přesně takový, jako svět, který v posledních letech prostřednictvím své kamery s oblibou mapoval.
Je prakticky úplně jedno, že si pro svoji práci vybral zrovna Salvador. Zemi ve střední Americe, kterou, podobně jako ostatní okolní, sužuje násilí mladistvých gangů a nulová šance na jakoukoliv jinou perspektivu. Síla jeho díla spočívá především v dokonalém sžití se s prostředím, tolik důležitém faktoru pro hlubší porozumění problematiky. „La Vida Loca“ tak zcela postrádá povrchní vidění dokumentaristy, který si do Salvadoru pouze „odskočil“. Povedovi se po letech trpělivé práce podařilo získat důvěru jednoho takovéhoto gangu natolik, že mu bylo umožněno natáčet přímo mezi jeho členy a přinést tak unikátní svědectví o tom, co mladé lidi žene do spárů zločineckých struktur, co cítí, jaké mají cíle a vůbec představu o svém dalším životě. Nesnaží se do „děje“ vstupovat, ani hodnotit situaci, či ovlivňovat divákův názor. Tomu koneckonců bude poskytnuto dostatek možností si jej zformovat sám. Místy bude kroutit hlavou nad jen těžko popsatelnou naivitou náctiletých mladíků a místy bude jen frustrovaně sledovat marnou snahu salvadorských úředníků změnit zabedněné uvažování obyvatel slumů.
Časosběrně pojatý dokument se točí kolem několika „hlavních“ postav, z nichž většina nepřesáhla dvacátý pátý rok života a většina se ani nedožije toho třicátého. Život v předměstích hlavního města San Salvadoru vlastně ani jinou alternativu nedává. Snem každého, a jak ukáže „La Vida Loca“, nejen kluka, je vstoupit do gangu, který mu poskytne nezbytnou ochranu, sociální zázemí a zdroj příjmů. Co se děje v hlavě šestnáctiletého člověka, pravidelně docházejícího za trpělivou soudkyní, je jen těžko pochopitelné. Neschopnost uvědomit si, že existují i nějaké zákony a že nekonečné vraždění mezi členy soupeřících gangů není životním cílem, je v duchu toho, co divák uvidí v tomto filmu zcela výmluvná. Snímek však nabízí i kus solidně zvládnutého filmového řemesla, osobitý a skvěle padnoucí soundtrack; uvolněné letní reggae rytmy hrající během sbírání mrtvol na ulicích několikanásobně zvýrazňují zdrcující divácký zážitek, a výbornou kameru a střih. Poveda velmi často pracuje i s mírnou gradací některé z dějových linií zaměřených na určitou postavu, kterou zakončí dva nekompromisní výstřely a pohřeb. Jedním velkým permanentním pohřbem se stává i jeho film. Patetické řeči vůdců gangu, které vedou o bohu, lásce a věrnosti jsou pravidelně zakončeny slibem pomsty, což jen podtrhuje absurdnost a nesmyslnost všeho, co se v „La Vida Loca“ děje.
Ty poslední výstřely však ve filmu neuslyšíte. Když po brutálním přijímacím rituálu další ztracené mladé duše prohlásí stařešina bandy, že: „Teď jsi členem gangu, není cesty zpět!“, tak tím dokonale vystihuje nejen situaci ve střední Americe, ale bohužel rovněž i osud tvůrce tohoto výtečného dokumentárního svědectví.
Vynikající svědectví o bezvýchodném životě uprostřed středoamerického pouličního gangu. Film, na který se nedívá příjemně a přesto se od něj nelze odtrhnout.
Bezprostřední sonda mezi mareros možná naštve absencí komentáře a vysvětlivek, ale o ty tu prostě nejde. Poveda pronikl na samé dno ulice, mezi největší spodinu a stopuje její denní rutinu. Oslavy, pohřby, pokusy podnikat, pokusy o nápravu. Sled děsivých banalit, v nichž se normalita mísí s příšernou (až náboženskou posedlostí) fenoménem gangu-rodiny, člení do menších celků mrazivé práskání výstřelů. Po každé salvě leží na ulici další mrtvý, často mrtvý, jehož obskurně všední pinožení jste před tím několik minut sledovali. Z obrazu světa dle "La vida loca" mrazí do morku kostí – beznaděj, nechuť cokoli měnit, nenávist, cykličnost násilí. Možná Christian Poveda nenabízí analytickou sondu, ale rozhodně odporně autentický řez vředem Střední Ameriky. Řez pokropený vlastní krví.
P.S. Vřele doporučuji kombinovat tento dokument s Fukunagovým filmem "Sin Nombre".
26. listopadu 2009
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
OMEN
2 / 10
Dokument o nicom. Cakal som, ze ukaze zaujimavosti, filozofiu a odlisnosti od ostatnych maras. A hlavne vyssiu vrstvu a nie najnizsi stupen - retardovanych gangstrov co pracuju v pekarni :) Inak radost davat prikazy a vladnut takym hlupakom pre vyssie stupne :)
Co sa tyka toho Povedyho, tak pre mna je idiot, pretoze za taky zly dokument (ktory je skor vysmech pre 18) sa dalo cakat, ze ho ti hlupaci, ktorych natacal a byval s nimi zastrelia.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.